گیاهان CAM
به وبلاگ من خوش آمدید
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زراعت و علوم باغبانی واحد ورامین - پیشوا و آدرس zeraat-iauvaramin.LoxBlog.i r لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 25
بازدید کل : 507380
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 2

<-PollName->

<-PollItems->


 

گياهان CAM ( Crassulaceae Acide Metabolism ) :
 
گياهان CAM ، گياهانی اند که مقدار اسيد آلی موجود در آنها در هنگام شب افزايش می يابد و اگر يک برگ اين گياهان را در نزديکی صبح مزه کنيم ترش است ، که اين به خاطر ذخيره ی اسيد ماليک در واکوئل آنها می باشد و سپس در روشنايی روز بعد مقدار اسيد آلی موجود در آنها کاهش می يابد .
آناناس ، آگاو ، کاکتوس ، گياهان تيره ی ثعلب و زبان مادر شوهر جزء گياهان CAM می باشند .
يکی از ويژگی های مهم گياهان CAM آن است که عمل فتوسنتز را در شب با باز کردن روزنه های هوايی انجام داده و در روز روزنه های خود را می بندند . با توجه به اينکه عمل فتوسنتز را در شب انجام می دهند اسيد مالیک را در واکوئل ذخيره می کنند. تعداد روزنه های روی برگ اين گياهان بسيار کمتر از روزنه های روی برگ گياهان C3و C4 می باشند . به طوريکه برخی از گزارشات حاکی از آن است که تعداد روزنه های روی برگ گياهان CAM 1/0 روزنه های گياهان C3 است . با توجه به اينکه اين گياهان در روز روزنه های هوايی خود را به منظور کاهش تعرق بسته اند دمای درون آنها بيش از محيط اطرافشان است .
علت اينکه به اين گياهان CAM گفته می شود آن است که متابوليسم فتوسنتز آنها برای اولين بار در گياهان خانواده ی کراسولاسه يا تيره ی ثعلب يا گل ناز مشاهده شده است .
 
تاريکی شب :
 
در طول شب روزنه های هوايی گياهان CAM باز است . CO2هوا از طريق روزنه ها وارد گياه شده ، اولين گيرنده ی CO2 هوا در گياهان CAM يک ترکيب 3 کربنه به نام PEP است . آنزيمی که باعث تسريع ترکيب فوق می شود PEPCاست . اولين ترکيب توليدی در اين گياهان OAA است که با مصرف 1 مولکول NADPH تبديل به اسيد ماليک شده و اين اسيد ماليک در واکوئل گياهان CAM در طول شب ذخيره می شود . لازم به توضيح است که PEP از گليکوليز نشاسته حاصل شده است .
 
روشنايی روز :  
 
در روشنايی روز روزنه های هوايی گياهان CAM بسته می باشد . اسيد ماليک ذخيره شده در واکوئل به داخل سيتوزول آمده و در حضور آنزيم مالات دهيدروژناز و با مصرف 1 مولکول NADPH تبديل به اگزالومالات می شود . سپس اگزالومالات با مصرف 1 مولکول ATP و به کمک آنزيم PEP کربوکسی کيناز که يک آنزيم اختصاصی در گياهان CAM می باشد دکربوکسيله شده و دی اکسید کربن مورد نياز چرخه ی کلوين اين گياهان تاًمين می شود . لازم به توضيح است که آنزيم PEP کربوکسی کيناز  يک آنزيم مهم و اختصاصی در گياهان CAM بوده و وظيفه ی آن دکربوکسيلاسيون اگزالومالات و تاًمين CO2 مورد نياز چرخه ی کلوين گياهان CAM می باشد .
 
خصوصيات مهم گياهان CAM :
 
1-     اين گياهان فقط دارای سلول های مزوفيلی بوده و نحوه ی جداسازی آنزيم های آنها به صورت زمانی است ، به اين نحو که آنزيم های PEPC در طول شب تثبيت مقدماتی CO2 را انجام می دهد و توليد اسيد ماليک کرده و اين اسيد ماليک را در واکوئل ذخيره می نمايد . اما در روشنايی روز اسيد ماليک را به سيتوزول فرستاده و از طريق دکربوکسيلاسيون آن CO2مورد نياز آنزيم PEPCرا تاًمين می نمايد . پس آنزيم PEPCدر شب و آنزيم RUBPCدر روز فعاليت می نمايد . پس به اين نحوه ی جداسازی 2 آنزيم ، جداسازی زمانی می گويند .
2-     يکی از خصوصيات مهم گياهان CAM آن است که تقريبا˝ تمام CO2 حاصل از تنفس سلول هايشان را دوباره در فتوسنتز مصرف و تثبيت می نمايند و همين امر موجب می شود که در غلظت های پائين CO2بتوانند فتوسنتز کرده و ادامه ی بقاء يابند .
3-     اکثر گياهان CAM گوشتی و آبدارند ( ساکولنت ) . که اين به خاطر افزايش حجم واکوئل به منظور ذخيره ی هر چه بيشتر اسيد ماليک در شب است .
4-     گياهان CAM به 2 دسته ی اجباری و اختياری تقسيم می شوند .
5-     تنها گياه زراعی CAM آناناس است .
6-      تعداد روزنه های برگ در گياهان CAM بين 100 تا 800 روزنه در هر Cm2 بر حسب گونه متفاوت است .
7-     گياهان CAM کارايی مصرف آب ( Wue ) بالاتری نسبت به گياهان C3و C4دارند . به عبارتی 50 تا 55 Literآب مصرف می کنند تا 1 Kg ماده خشک بسازند .
 
انواع گياهان CAM :
 
الف ) گياهان CAM اختياری گياهانی اند که وقتی شرايط محيطی آنها به خصوص از لحاظ رطوبت مناسب گرديد از CAM به سه کربنه تقسيم می شوند ، مانند آگاو .
 
ب ) گياهان CAM اجباری گياهانی اند که عليرغم شرايط محيطی خوب و بد سيستم فتوسنتزی آنها به صورت CAM باقی می ماند ، مانند : آناناس .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



+ نوشته شده در شنبه 25 تير 1390برچسب:,ساعت 15:57 توسط مهندس مهرداد مرتضوی |